Rośnie wartość sprzedaży masła i musów owocowych w sklepach małoformatowych

W lipcu w sklepach małoformatowych masło i produkty kojarzone ze zdrowym stylem życia, np. musy owocowe, osiągnęły jeden z największych rocznych wzrostów wartości sprzedaży - podała Polska Izba Handlu.

"W lipcu 2017 r. klienci wydali na zakupy w sklepach małoformatowych (o powierzchni do 300 m kw.) średnio o 13,07 zł więcej niż rok wcześniej" - poinformowała Polska Izba Handlu (PIH) w poniedziałkowym komunikacie.

Jak wynika z danych firmy badawczej CMR, która na zlecenie PIH zrobiła badanie dot. sklepów małoformatowych, wśród produktów, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło. "W lipcu 2017 r. wydatki na masło były o prawie 40 proc. wyższe niż rok wcześniej" - czytamy w komunikacie. "Wzrost ten wynikał wyłącznie z podwyżek cen masła" - poinformowała PIH.

"Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe" - podała PIH. "Udział tych produktów w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje znikomy" - dodano.

Całkowitą wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła w lipcu o 3,3 proc. rdr. "Sklepy odnotowały mniej transakcji i dlatego całkowita wartość sprzedaży wzrosła mniej, niż średni jednorazowy wydatek klientów w sklepach " - wyjaśniła w poniedziałek PAP Elżbieta Szarejko z CMR. Liczba transakcji była o 2 proc. niższa niż w lipcu 2016 r.

"Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27 proc. paragonów) były wprawdzie o około 2 proc. wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8 proc. mniej niż w czerwcu" - poinformowała PIH.

Dodano, że w lipcu liczba transakcji z udziałem napojów utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4 proc. "Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek liczby transakcji o 7 proc. w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe" - podano.

Badaniem objęto sklepy małoformatowe do 300 m kw., czyli małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 tys. członków, m.in. sklepy, hurtownie spożywcze i drogeryjne. Według informacji PIH na polskim rynku działa ponad 108 tys. sklepów spożywczych, wśród których 102 tys. to sklepy o małej powierzchni (sklepy małoformatowe i specjalistyczne). Sklepy o dużej powierzchni (sklepy wielkoformatowe,) będące prawie wyłącznie sieciami handlowymi, to ponad 6 tys. placówek (dane pochodzą z 2014 r.).

autor: Mariusz Polit

edytor: Anna Mackiewicz(PAP)

mp/ amac/